I barnehagealder utvikles en rekke språkferdigheter, de lærer mange ord og kan etter hvert snakke i lange setninger. Barn i denne aktive utviklingsveksten kan lete etter ord og ha vansker med å formulere seg. De repeterer småord og kan ha korte opphold i talestrømmen, og dette er ikke uvanlig i denne fasen av utviklingen. Småbarnsstotring kjennetegnes ved at barnet nøler eller tar pauser når de forsøker å finne de riktige ordene, og at de gjentar deler av setninger, hele ord eller stavelser i begynnelsen av ord. Barnet bryr seg vanligvis ikke om disse bruddene i taleflyten og mange barn er ikke engang klar over dem selv.
Stamming derimot er en talemotorisk vanske som innebærer ufrivillige stopp i taleflyten hos den som snakker. Stammingen kan ha en form og et omfang som hindrer personen i å uttrykke seg slik han eller hun ønsker.
Det antas at vansken har et nevrologisk opphav samtidig som vi vet at stamming kan påvirkes av mange ulike forhold: språklige, motoriske, emosjonelle og/eller sosiale.
Stamming opptrer vanligvis mellom to til fem års alder og barnet er inne i en periode hvor språkutviklingen skyter fart.
Talebruddene kan karakteriseres ved:
- Gjentakelse av lyder, stavelser og/eller småord.
- Forlengelse av lyder, og/eller
- Fullstendige blokkeringer av lyd eller luft.
Talebruddene kan opptre hver for seg eller samtidig, og det er vanlig at talebruddene variere over tid hos den enkelte. Stammingen kan oppstå både gradvis eller over natten. Det er også vanlig at talebruddene fremstår med ulik alvorlighetsgrad i en tidsperiode.
Nyere forskning anslår at opp i mot10% av alle barn opplever stamming i ung alder, med varierende alvorlighetsgrad.
De aller fleste som begynner å stamme opplever å bli kvitt stammingen enten med eller uten noen form for behandling. Det er ca 1% av den voksne befolkningen som stammer.
Se eget skriv fra Pedagogisk fagsenter om indirekte tiltak for barnehagen som stammer. Tiltakene benyttes av foreldre og ansatte i barnehagen.
Ressurser
Statped.no/taleflytvansker-stamming-og-lopsk-tale
På statped.no/fagområder/språk og tale/taleflytvansker-stamming-og-lopsk-tale ligger artikler, informasjonsfilmer og tips til tiltak for barn som stammer
- «Hva er stamming? Informasjonsfilm for skolebarn. Ligger også på Youtube.
- «Når barnet stammer. Hva kan foreldrene gjøre?». Ligger også på Youtube.
- «Kva kan barnehagen gjere? Når barnet stammer?» Ligger også på Yoytube
- Etter linken til filmen «Når barnet stammer. Hva kan foreldrene gjøre?», så ligger det en oversikt over tips som du som foreldre kan bruke direkte sammen med ditt barn. Tiltaket som anbefales her er å gi barnet ditt god tid, noen minutter hver dag til samtale og kommunikasjon på barnets premisser. Tips om hvordan disse samtalene kan foregå følger med. Dette tiltaket kan bidra til å redusere faktorer i miljøet som kan virke negativt inn på stammingen.
- Etter linken til filmen «Kva kan barnehagen gjere? Når barnet stammer» ligger det forslag til aktuelle tiltak i barnehagen. Barn som stammer skal ikke behandles annerledes enn de andre barna. Samtidig kan de trenge tilrettelegging og støtte slik at premissene for kommunikasjon blir gode. De er viktig å være oppmerksom på at barnet kan streve med å snakke i situasjoner hvor med opplevd tidspress eller mange forstyrrelser.
- Gode tiltak i barnehagen og hjemmet kan være med på å hindre at stamming utvikler seg. Hvilke tiltak som er aktuelle må vurderes individuelt i samarbeid med foreldre, barnehagen og eventuelt logoped.
- Logopeden kan benytte indirekte tiltak når de følger opp et barn som stammer. Indirekte tiltak er å veilede og gi råd til hjemmet og barnehagen om strategier for å være en god kommunikasjonspartner. Logopeden kan hjelpe til med å velge ut hvilke tiltak det er lurt å prioritere ut i fra barnets situasjon i familien og i barnehagen.
- Logopeden kan også benytte direkte tiltak som er mer strukturerte og som krever et mer systematisk samarbeid med barnets familie. En egen link inne i artikkelen beskriver logopedisk oppfølging for barn i barnehagealder. Direkte tiltak gjennomføres av logoped, og som oftest med skolebarn, siden det kan kreves at barnet har en viss innsikt i egen stamming.